Als er iets tot ons nationaal erfgoed behoort, dan is het wel reorganiseren. Je roept als IT-manager: “Onze organisatie is ‘er’ niet klaar voor!”. Daar is altijd wel begrip voor te vinden onder het management. Kantelen! Terugkantelen! Centraliseren! Dat leidt in de praktijk lekker de aandacht af van de werkelijke problemen. En je bent zó weer een jaartje verder. Een prachtige bliksemafleider, die tot het standaard-arsenaal van de ervaren IT-manager behoort. Vooral van de interimmer, die er een ware kunst van heeft gemaakt. Maar de falende IT-manager heeft nog een paar “gouden grepen” ter beschikking.
Je geeft de schuld aan de voorgaande IT-manager.
Da’s makkelijk scoren en het leidt de aandacht af. Puin ruimen! Wat een zootje heeft de voorganger er van gemaakt… Tjonge! Het roer moet om! Met vereende krachten gaan we een nieuwe koers zetten! De woorden verschillen niet van wat de vorige manager riep, alleen de koers is deze keer weer anders. Vooral interim-managers kunnen op die manier jarenlang bouwen aan het ontwikkelen van een indrukwekkend cv: directeur dit, directeur dat, en allemaal na een jaartje of iets langer weer ingewisseld voor de nieuwe uitdaging. Met zo’n cv moet het wel een goeie manager zijn… De volgende opdracht in het vriendennetwerk ligt dus steeds voor het oprapen.
De envelop met deze strategie komt meestal als eerste in beeld, nog vóór de envelop met “reorganiseer”.
Je roept: “Het ligt aan de tool!!!”
Alweer een jaar uit de wind. De (management)tool van de IT-beheerorganisatie is altijd onderwerp van discussie. Slechts zelden kom ik bij een organisatie waar men helemaal blij is van de tool. Dat ligt dan vaak niet aan de kwaliteiten van de tool: die zijn op hoofdlijnen vaak wel hetzelfde als de vorige en de volgende. Het gaat vooral om de manier waarop de tool wordt gebruikt. Als je geen architectuur in je proces- en organisatiedomein hebt aangebracht, hoe wil je dan van een tool verwachten dat die effectief en efficiënt je werkzaamheden ondersteunt?
Ik houd een lijst van “ITIL”-tools bij op list.ly, en daar staan ruim 450 tools in. Als ik de lokale landelijke tools en mijn lijst van gratis tools mee zou rekenen, dan kom ik gemakkelijk op een paar honderd extra. Gartner gebruikt die lijst zelfs voor haar magisch kwadrant. Voor een manager is dat een snoepwinkel: er is altijd wel een ‘veel betere’ tool waar je een jaar uitstel mee kunt kopen.
De vierde envelop
De drie enveloppes met bovenstaande strategieën kun je nog uitbreiden met een vierde. Dat pakketje geef je als vertrekkende IT-manager dan aan je opvolger, met de mededeling dat hij de vierde envelop pas mag openen als de eerste drie gefaald hebben. Wat er in de vierde envelop staat?
“Schrijf vier enveloppes voor je opvolger en maak dat je weg komt.”